headerlogo22

Τι ικανότητες έχει ένα μωρό 6 μηνών;

Καθώς οι μήνες περνούν και το μωρό σας μεγαλώνει, θα αρχίσει να σας εντυπωσιάζει με το ρυθμό που εξελίσσει τις ικανότητές του και με το πόσα πολλά μπορεί πλέον να κάνει. Κάθε παιδί βέβαια είναι μοναδικό και αναπτύσσεται με το δικό του ρυθμό και επομένως μπορεί το δικό σας μωρό να υστερεί σε κάποιους τομείς εξέλιξης αλλά να προηγείται σε κάποιους άλλους. Υπάρχουν όμως ηλικίες που τα περισσότερα παιδιά έχουν αποκτήσει συγκεκριμένες δεξιότητες. 

Οι δεξιότητες αυτές ονομάζονται ορόσημα ανάπτυξης. Τα παιδιά φτάνουν σε ορόσημα ανάπτυξης στο παιχνίδι, στη μάθηση, στην ομιλία, στη συμπεριφορά και στην κινητικότητα (μπουσούλημα, περπάτημα κτλ.). Εάν το παιδί σας δεν αναπτύσσεται κανονικά, υπάρχουν πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να το βοηθήσετε. Απαραίτητη είναι η έγκαιρη διάγνωση μιας πιθανής αναπτυξιακής καθυστέρησης καθώς έτσι υπάρχει ο χρόνος να γίνουν οι κατάλληλες παρεμβάσεις. 

Τα αναπτυξιακά ορόσημα που αναφέρονται παρακάτω για ένα βρέφος 6 μηνών θα σας δώσουν μια ιδέα των δεξιοτήτων που έχουν αποκτήσει κατά μέσο όρο τα παιδιά αυτής της ηλικίας. Δε χρειάζεται να ανησυχήσετε αν το δικό σας μωρό ακολουθεί κάπως διαφορετικό ρυθμό εξέλιξης, αλλά αν κάποια υστέρηση επιμένει, συζητήστε τη με τον παιδίατρό σας. 

Ψυχοκοινωνική ανάπτυξη

  • Χαίρεται με την αλληλεπίδραση και το κοινωνικό παιχνίδι 
  • Αντιδρά στις συναισθηματικές εκδηλώσεις των άλλων ανθρώπων και δείχνει συχνά χαρούμενο 
  • Αρχίζει να καταλαβαίνει τη διαφορά μεταξύ των γονιών του και των ξένων με τους οποίους μπορεί να δείχνει ανήσυχο ή να κλαίει ("άγχος των ξένων")

Αντίληψη 

  • Εξερευνά με τα χέρια και το στόμα 
  • Αγωνίζεται να πιάσει αντικείμενα που είναι μακριά του αλλά μέσα στο οπτικό του πεδίο
  • Βρίσκει αντικείμενα που δε φαίνονται ολόκληρα 

Γλώσσα 

  • Ανταποκρίνεται στο όνομά του 
  • Μπορεί να καταλάβει τα συναισθήματα από τον τόνο της φωνής σας (αυστηρός, γλυκός κλπ.)
  • Ξεκινά να αντιδρά στο «όχι» 
  • Ανταποκρίνεται στον ήχο με ήχους 
  • Χρησιμοποιεί τη φωνή του για να εκφράσει χαρά και δυσαρέσκεια 
  • Βαβίζει ακολουθίες ήχων 

 Αδρή και λεπτή κινητικότητα 

  • Κινείται και προς τις δύο κατευθύνσεις (μπροστά-πίσω, πίσω-μπροστά)
  • Προσπαθεί ή έχει ήδη καταφέρει να ρολάρει (πρώτα μπρούμυτα-ανάσκελα και μετά το αντίστροφο)
  • Όταν είναι μπρούμυτα, σηκώνει το κεφάλι και το στέρνο του στηριζόμενο στα τεντωμένα άνω άκρα του 
  • Μπορεί να αρχίσει σταδιακά να κάθεται, αρχικά με στήριξη και στη συνέχεια μόνο του 
  • Όταν είναι σε ύπτια θέση, μπορεί να σηκώσει το κεφάλι, να πιάσει τα πόδια του και να τα φέρει στο στόμα
  • Όταν το κρατάμε όρθιο, μπορεί να χοροπηδήσει και να κρατήσει το βάρος του
  • Απλώνει πότε το ένα χέρι και πότε το άλλο για να φτάσει κάτι 
  • Μετακινεί ένα αντικείμενο από το ένα χέρι στο άλλο και το βάζει στο στόμα
  • Χρησιμοποιεί τα χέρια για να μαζέψει αντικείμενα 

Όραση 

  • Η όραση από απόσταση ωριμάζει 
  • Η ικανότητα να εντοπίζει κινούμενα αντικείμενα βελτιώνεται 
  • Αναπτύσσει πλήρη έγχρωμη όραση 

Πότε θα πρέπει να επικοινωνήσετε με τον παιδίατρό σας;

Αν διαπιστώσετε ότι ένα ή περισσότερα από τα παρακάτω συμβαίνουν στο παιδί σας, ενώ έχει φτάσει στην ηλικία των 6 μηνών, καλό είναι να απευθυνθείτε στον παιδίατρό σας, χωρίς βέβαια να σημαίνει ότι υπάρχει απαραίτητα κάποιο αναπτυξιακό πρόβλημα:

  • Δείχνει πολύ δύσκαμπτο, με σφιγμένους μυς που δύσκολα χαλαρώνουν
  • Δείχνει πολύ χαλαρό, χωρίς να μπορεί να κρατήσει το σώμα του
  • Το κεφάλι ακόμη πέφτει πίσω όταν το σώμα έρχεται στην καθιστή από την ξαπλωτή θέση 
  • Απλώνει συστηματικά μονό το ένα χέρι για να φτάσει κάτι 
  • Δυσκολεύεται να συλλάβει αντικείμενα με τα χέρια του, να αλλάξει χέρια ή να τα βάλει στο στόμα
  • Δεν κινείται προς καμία κατεύθυνση (μπροστά-πίσω, πίσω-μπροστά) στους 5 μήνες 
  • Αρνείται την αγκαλιά 
  • Δε δείχνει στοργή και ιδιαίτερη προτίμηση προς το πρόσωπο που το περιποιείται 
  • Δε δείχνει να χαίρεται ή να αλληλεπιδρά, όταν είναι με κόσμο 
  • Συνεχίζει να έχει έντονο στραβισμό στο ένα ή και στα δύο μάτια
  • Δε δείχνει κανένα ενδιαφέρον για τους ήχους γύρω του και δεν προσπαθεί να εντοπίσει την πηγή τους μετά τους 4 μήνες
  • Δεν μπορεί να καθίσει με βοήθεια στους 6 μήνες 
  • Δεν απλώνει έντονα το χέρι για να φτάσει αντικείμενα στους 6-7 μήνες 
  • Δεν ακολουθεί αντικείμενα και με τα δύο μάτια σε κοντινή (30 εκ.) και σε μακρινή (2 μ.) απόσταση στους 6-7 μήνες 
  • Δεν προσπαθεί να τραβήξει την προσοχή με κινήσεις του μετά τους 7-8 μήνες 
  • Δε δείχνει ενδιαφέρον για παιχνίδια του τύπου «κούκου-τσα» (κρύβομαι-εμφανίζομαι) στους 8 μήνες 
  • Σταματάει να κάνει κάτι που ήδη το είχε πετύχει σε πρωιμότερο στάδιο

Αναστάσιος Σέρμπης, MD, PhD

Τελευταία ενημέρωση: Μάρτιος 2018